خدمات ثبت شرکت

karabc Company registration 300x131 - ثبت شرکت

تعریف ثبت شرکت از نگاه مرکز مشاوره:

ثبت شرکت چیست؟

مراحلی که در پس آن افراد یا اشخاصی حقیقی یا حقوقی تفاهمنامه یا قراردادی را مابین خود منعقد می کنند که این تفاهمنامه یا قرارداد منعکس کننده شرایطی لازم الاجرا برای تعامل هرچه بیشتر این اشخاص با یکدیگر و همچنین با اشخاصی خارج از شرکت می باشد (حقیقی یا حقوقی) در این مرحله مرکز مشاوره کسب و کار، علاوه بر بررسی درخواست متقاضیان خود، نسبت به ارائه مشاوره حرفه ای به جهت آنچه که نیاز متقاضی از این حیث نامیده می شود مبادرت می نماید.

مرکز مشاوره،​ ثبت چه شرکتی را برای متقاضیان خود مناسبتر و بهتر میداند؟

از نظر مرکز مشاوره مهمترین عامل در انتخاب نوع شرکت برای ثبت شدن چیست؟

برنامه ریزی حرفه ای (Planing)، ماموریت مشخص (Mission)، چشم انداز (Vision) و اهداف از پیش تعیین شده (Target) از مهمترین شاخصه های ثبت یک شرکت میباشد. لذا همواره مرکز مشاوره به متقاضیان خود توصیه می نماید چه آنهایی که اهداف کوتاه مدت برای راه اندازی یک کسب و کار دارند و چه آنهایی که اهداف بلند مدت همراه با سرمایه گذاری های بزرگ برای راه اندازی یک مجموعه بزرگ دارند ، می بایست حتما نسبت به اصول و قوانین مربوط به ثبت شرکت مورد نیاز تسلط کافی را داشته باشند.

شرکت ها پس از تاسیس، چنان که از خود انتظار بهره وری  و پایداری در دراز مدت را دارند، همواره می بایستی به صورت حرفه ای موارد لازم را در اساسنامه و اختیارات خود لحاظ کنند.

مرکز مشاوره مهمترین رکن در زمان تاسیس یک شرکت را برنامه ریزی و هدفگذاری می داند، پس مهم است که در زمانی که تصمیم به ثبت یک شرکت را داشتید، موارد مورد نظر مانند، برنامه ریزی حرفه ای ، ماموریت مشخص، چشم انداز و اهداف از پیش تعیین شده را در اولیت بالایی قرار دهید.

چنانچه بعد از ثبت شرکتتان میخواهید با ارگان ها و یا سازمان ها قراردادهای تجاری منعقد کنید و یا از بانک ها تسهیلات دریافت کنید انتخاب نوع شرکت شما از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد،​  در این هنگام مرکز مشاوره به متقاضیان خود توصیه می نماید نسبت به بررسی شرایط و اهداف بلند مدتشان دقت لازم را داشته باشند. در این هنگام اسناد و مدارک و اوراق ثبتی‌تان ارزش افزوده زیادی را برای شما در بر خواهد داشت.

مرکز مشاوره چه نامی را برای شرکت شما مناسب‌تر و بهتر می داند؟

توصیه مرکز مشاوره در انتخاب نام شرکت شما چیست ؟

1 – اسم شرکت هرگز نباید در گذشته توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد (منظورمان این است که اگر در گذشته شرکتی با نام «مرکز مشاوره کسب و کار کارا» ثبت شده باشد دیگر هیچ شرکتی این نام را نمی تواند برای خود برگزیند.)

2 – در اسم های مشابه می بایستی تمایز به شکل آشکاری توصیه شده باشد. (منظورمان این است که اگر در گذشته شرکتی با نام «مرکز مشاوره کسب و کار کارا» ثبت شده باشد،​ شما نمی توانید با جابجایی کلمات آنرا ثبت کنید، به طور مثال شما نمی توانید شرکت «مشاوره کارا کسب و کار» را ثبت نمایید.

3 – همچنین این تفاوت ها در اسم باید در کلمات خاص باشد و افزودن کلماتی مانند: تک، گستر، نوین و امثال این‌ها به اسم شرکت نمی‌تواند دلیل تمایز باشد. (منظورمان این است که اگر در گذشته شرکتی با نام «مرکز مشاوره کسب و کار کارا» ثبت شده باشد،​ شما نمی توانید با استفاده از کلماتی مانند نوین، شرکتی با نام «نوین مرکز مشاوره کسب و کار کارا» را ثبت نمایید. در این هنگام مرکز مشاوره به متقاضیان خود هنگام انتخاب نام توصیه می نماید از سه کلمه خاص (غیرعام) که مدل مشابه آن در اسم سایر شرکت ها ثبت نشده است را برای نام شرکتشان انتخاب نمایند.

برای انتخاب اسم شرکتتان مجاز به استفاده از چه کلماتی هستید؟

  • حتما فارسی باشد
  • در یکی از فرهنگنامه‌های دهخدا،​ معین، عمید و غیره وجود داشته باشد
  • حتما به عنوان کلمه فارسی به آن تاکید شده باشد
  • اسامی شهرها،​ رنگ‌ها هم مانعی ندارد (این کلمات جز اسامی شرکت به حساب نمی‌آید و حتما اسم شرکت باید جدا از این کلمات شامل حداقل سه کلمه باشد. به طور مثال، نام «کسب و کار فارس» نمی تواند به عنوان اسم یک شرکت به تنهایی انتخاب گردد به دلیل آنکه شرکت باید به غیر از کلمه تهران از سه کلمه تشکیل شده باشد. به طور مثال نام «مرکز مشاوره کسب و کار فارس» مورد تایید می باشد.

ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود بیشترین متقاضی را در بین افرادی که می خواهند با یکدیگر  برای امور تجاری فعالیتی را انجام دهند دارد، در این نوع از ثبت شرکت،​ هریک از شرکاء، فقط تا میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند و این با رعایت تبدیل سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده می باشد. (قانون تجارت – ماده94) حتما پس از درج اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) آورده شود و همچنین نام شرکت با مسئولیت محدود نباید دربردارنده نام هیچ یک از شرکاء باشد، در غیر این صورت شریکی که اسم او در اسم شرکت با مسئولیت محدود آورده شده، در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن را در شرکت تضامنی خواهد داشت (ماده 95 ق ت)

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

1 –  واریز کردن فیش تعیین نام و درج اطلاعات شناسایی متقاضی در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مرکز مشاوره

2 – گزینش نام اولیه توسط دپارتمان تعیین نام

3 – دپارتمان کار‌شناسی پذیرش:

کار‌شناس مربوطه در این دپارتمان پس از بررسی مدارک اعلام شده توسط متقاضی در صورت تکمیل بودن آن‌ها اقدام به پذیرش نموده و پس از درج مشخصات متقاضی و نوع پذیرش در سیستم، در این هنگام کارشناسان مرکز مشاوره رسید پذیرش را صادر و یک نسخه آن را به مدارک الساق نموده و یک نسخه را به متقاضی تحویل می‌نماید.

4 – درج اطلاعات :

پس از درج اطلاعات در سیستم، مدارک توسط کارشناسان مرکز و تائید درستی آن توسط متقاضی، درخواست مربوطه به دپارتمان تعیین نام به جهت تصدیق نهایی نام و انتخاب کار‌شناس تاسیس ارسال می‌گردد. بدین صورت اولویت‌های تعریف شده توسط متقاضی، نام مورد نظر در سیستم مورد بازبینی قرار می گیرد. پس از بررسی توسط کارشناس تعیین نام و کنترل نام‌ها، سرپرست دپارتمان تعیین نام مکلف به قبول و یا رد نظریه کار‌شناس مربوطه می‌باشد.

باید در نظر داشت که پس  ارائه نظریه سرپرست تعیین نام به متقاضی درخواست کننده، ایشان از وضعیت تأیید و یا رد نام‌های برگزیده خود و در صورت انتخاب یکی از آنها، به عنوان نام منتخب، آگاه گردیده است. اعلام هر گونه خطایی در نام‌های درخواست شده قبلی به صورت پیغام ایرادی به متقاضی اعلام می گردد و در صورت رد کلیه نام‌ها توسط دپارتمان تعیین نام، متقاضی می بایست نسبت به رفع نقایص نام‌ها و ارسال مجدد آن‌ها به واحد مربوطه اقدام نماید. قابل ذکر است که نام پیشنهاد شده از تاریخ تعیین، تا ثبت شرکت صرفا 60روز اعتبار داشته و پس از زمان اعلام شده، اگر شرکت همچنان ثبت نشده باشد باید نسبت به تمدید نام در واحد تعیین نام مرکز مشاوره اقدام نماید.

5 – انتخاب کارشناس حقوقی/ ممیزی

در این هنگام و پس از تایید نام کارشناس حقوقی/ ممیزی حرفه ای توسط مرکز مشاوره به جهت نظارت بر ادامه امور ثبتی مشخص می گردد.

6 – بررسی کار‌شناسی تاسیس:

پس از تحویل پرونده و اصل مدارک جهت بررسی، به کار‌شناس مربوطه، متقاضی مدارک و فرم های چاپ شده را توسط شرکاء و اعضای هیئت مدیره تکمیل و امضاء می نمایند و به همراه کلیه مدارک شناسایی و در صورت لزوم، اصل مجوز صادر شده به کار‌شناس ممیزی بررسی کننده پرونده، ارجاع مینماید. در پرونده جاری صحت مدارک کنترل و در صورت تکمیل بودن مدارک پرونده به پوشه دفتر ثبت مدیر تأسیس ارسال می‌گردد و در صورت وجود نقایص مجدد در صحت اطلاعات ارسال شده از طرف متقاضی، پرونده به پوشه کار‌شناس ممیزی بررسی کننده جهت بررسی مجدد برگشت داده می شود.

اگر خطاها ویا ایرادات به وجود آمده غیر قابل رفع باشد. درخواست ثبت به کلی رد خواهد شد. ضمنا شرکت با مسئولیت محدود باید تمام سرمایه نقدی شرکت را تا دیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم وهمراه مدارک تسلیم نماید. در شرکتنامه باید دقیقا قید شده باشد که سهم الشرکه‌های غیرنقدی هر کدام به چه میزانی تقویم شده است هر شرکتی که بر خلاف این موارد تشکیل شده باشد باطل و از درجه اعتبار ساقط است.

8 – بررسی سرپرستی

در این هنگام دپارتمان ثبت تاییدیه نهایی را به واحد مالی ارسال می نماید.

8- محاسبه هزینه ثبتی:

پس از تحویل پرونده ثبتی به واحد مالی، متقاضی می‌بایست هزینه های اعلام شده را پرداخت نماید. (هزینه ثبت و هزینه درج)

پس از واریزی و تایید فیش‌های واریزی متقاضی و ثبت آن در سیستم مالی، تأسیس پرونده به واحد ثبت دفا‌تر تاسیس ارسال می شود.

9 – دفتر ثبت تاسیس:

پس از تحویل پرونده به دپارتمان ثبت و تاسیس، در دفاتر مربوطه اطلاعات مورد نیاز ثبتی نوشته می‌شود و در انتهای دفا‌تر ثبت، متقاضی پس از احراز هویت امضا می نماید، در این مرحله شماره ثبت تقاضای مربوطه مشخص می شود.

10 – دبیرخانه:

متقاضی در این واحد می‌بایست پیش نویس آگهی که پایین آن جمله تکمیل امضاء نوشته شده است را به مسئول مربوطه در واحد دبیرخانه جهت اخذ نسخه‌های پاکنویس آگهی دارای شماره و تاریخ صدور تحویل نماید.

11 – اخذ امضا نهایی از مدیریت سازمان:

در این هنگام متقاضی  پس از اخذ نسخه‌های پاکنویس (به همراه پیش نویس) جهت دریافت امضاء نهایی از مدیریت مربوطه یا بخش معاونت مراجعه می‌نماید و پس از امضای به قسمت دبیرخانه جهت ممهور نمودن اوراق مراجعه خواهد کرد. در این مرحله می‌بایست نسخه اصل آگهی صادره که ممهور به مهر برجسته می‌باشد را به قسمت روزنامه رسمی جهت چاپ آگهی تحویل نماید.

12 –  در این مرحله فرم تعیین نام تکیل و فیش هزینه آن پرداخت می گردد.

مدارک مورد نیاز

1 – تکمیل شرکتنامه شرکت با مسئولیت محدود در دو نسخه (تهیه از واحد حسابداری)

2 – تکمیل تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود در دو نسخه (تهیه از واحد حسابداری)

3 – تکمیل اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود در دو نسخه

4 – کپی شناسنامه تمامی اعضای هیات مدیره و شرکاء (برابر اصل شده در دفا‌تر اسناد رسمی)

5 – کپی کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره و شرکاء (برابر اصل شده در دفا‌تر اسناد رسمی)

6 – در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند، ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت) و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی.

7 – در صورت داشتن سهامدار خارجی برای شخص حقیقی ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدارخارجی (اعم از حقیقی و حقوقی)

8 – ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت. (مراکز پلیس +۱۰)

9 – ارائه اقرارنامه کلیه اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت‌های مندرج در اصل ۱۴۱ قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد ۱۱۱ و ۱۲۶ قانون تجارت برای آن‌ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی وجود ندارد. نمونه متن اقرار نامه در زیر همین بند آورده شده است:

نمونه اقرار نامه: کلیه اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل اقرار نمودند مشمول ممنوعیت مندرج در اصل ۱۴۱ قانون اساسی و مواد ۱۱۱ و ۱۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی‌باشند .

10 – ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه.

11 – ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه.

12 – تکمیل فرم تعیین نام و پرداخت فیش بعنوان هزینه تعیین نام.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

سهامی خاص، نوعی از شرکت سهامی می‌باشد که سهام آن قابلیت دادوستد در بورس اوراق بهادار را ندارد اما توسط مردم قابل معامله می‌باشد. در زمان تشکیل شرکت می‌بایست تمام سرمایه هنگام تأسیس توسط مؤسسان تأمین و بخشی از آن در بانک سپرده‌گذاری شده باشد.

در شرکت سهامی خاص هم مسئولیت هر سهامدار در مورد بدهی‌های شرکت محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده است و در صورت عدم‌کفایت الزامی برای مصرف اموال شخصی در این راه نیست.

تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود این است که شرکت با حداقل سه نفر سهامدار قابلیت تشکیل پیدا می‌کند و سهام نیز بدون نیاز به ثبت در دفتر اسناد رسمی قابل نقل‌وانتقال هستند و در شرکت مسئولیت محدود سرمایه به‌صورت اعلامی می‌باشد و میزان اعلام‌شده نیاز به واریز به‌حساب شرکت را ندارد اما در شرکت سهامی خاص باید ۳۵% مبلغ اعلام‌شده به‌حساب شرکت واریز شود و ۶۵% مابقی ظرف 5 سال تأدیه شود.

تمام سرمایه در شرکت سهامی خاص هنگام تأسیس منحصراً توسط مؤسسین تأمین می‌گردد.

مراحل ثبت شرکت:

مرحله اول:

تهیه مدارک

مرحله دوم:

۱- انتخاب چهار نام پیشنهادی برای شرکت

تکمیل فرم انتخاب نام و ارائه به قسمت تعیین نام جهت استعلام نام شرکت از اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری

تذکر: موارد ذیل در تعیین نام رعایت گردد

الف: سابقه ثبت برای اسامی پیشنهادی نباشد

ب: عدم استفاده از نام و نام خانوادگی و اسامی خاص

ج: داشتن معنا و مفهوم و با تطابق بافرهنگ اسلامی

د: لاتین نباشد

هـ: عدد نباشد

و: مفرد (از دو کلمه کمتر نباشد)

ز: از کلماتی نظیر ایران – جهان – شاهد – شهید – مرکز – بنیاد – سازمان – اسامی متبرکه –آزاده – جانباز – بهزیست – نظام – انتظام – دادگستر – موزه – تکنیک – الکترو – خدمات خودروئی- تکنولوژی- مختصات کامپیوتری – پلی – پاریز – اینترنت – کارگشا – چند منظور- گمرک – پاستور -هیمالیا – بوف – آی تک – کیش – نیرو انسانی استفاده نگردد.

ح: استفاده از فرهنگ لغات فارسی و درصورتی‌که نام پیشنهادی متداول نیست تصویری از مستند ضمیمه گردد.

مرحله سوم:

الف – یک نسخه از اساسنامه و برگ اظهارنامه بامداد تکمیل و جهت کنترل به واحد تأسیس تحویل می‌شود

ب – کلیه نسخه‌های اساسنامه و اظهارنامه تکمیل و کنترل‌شده و تمامی نسخه‌ها اساسنامه و اظهارنامه و صورت‌جلسات ضمیمه توسط سهامداران و بازرسین امضا می‌گردد.

مرحلــــه چهارم:

تذکــــر: اعتبار تاریخ نام‌های تأییدشده از تهران سه ماه می‌باشد و در صورت عدم ثبت شرکت در این مدت، نام تأییدشده از درجه اعتبار ساقط می‌شود. در صورت پیگیری متقاضی برای ادامه جریان ثبت، می‌بایست پس از پرداخت هزینه تعیین نام، نام تأییدشده را جهت تمدید به قسمت تعیین نام ثبت شرکت‌ها تحویل نماید.

مرحله پنجم:

کنترل پرونده توسط متصدی مربوطه و ثبت در دفتر اندیکاتور در صورت عدم اشکال، مراجعه به حسابداری جهت پرداخت هزینه ثبت، تحویل جهت ثبت اطلاعات برون‌سازمانی، کنترل و امضا نسخه مربوطه.

تذکر: هرگونه تغییر، اصلاح و یا حذف و اضافه در اطلاعات شرکت پس از تأیید صحت اطلاعات ممنوع بوده و تقاضای تغییر مشخصات می‌بایست به‌صورت صورت‌جلسه قانونی باشد.

مرحله ششم:

اطلاعات از سیستم برون‌سازمانی به سیستم درون‌سازمانی ارسال‌شده و اطلاعات واردشده توسط کارشناس ثبت کنترل می‌شود. مراحل درون‌سازمانی توسط کارشناس تأسیس تا اختصاص شماره ثبت و صدور پیش‌نویس آگهی تأسیس انجام می‌شود.

مرحله هفتم:

در این مرحله شرکت در دفتر ثبت شرکت‌ها زیر شماره ثبت اختصاص‌یافته ثبت‌شده و می‌بایست کلیه اعضای هیئت‌مدیره و یا وکیل رسمی ایجاد جهت امضا زیر آن حضور یابند.

مرحله هشتم:

در این مرحله آگهی تأسیس صادرشده و پرونده به قسمت دفتر اندیکاتور جهت ثبت آگهی ارجاع می‌شود. یک نسخه از مدارک (اساسنامه – اظهارنامه و صورت‌جلسه) و نسخه‌های آگهی مربوط به ارشاد (جهت معرفی به دفتر روزنامه محلی درج آگهی در روزنامه) – بانک – شرکت و روزنامه رسمی (جهت ارسال به روزنامه رسمی) در صورت عدم مراجعه متقاضی به مراجع اعلام‌شده و عدم درج آگهی در روزنامه، اعتبار شرکت متزلزل می‌باشد و واحد ثبت شرکت‌ها و دفتر پستی تعهدی در قبال عدم درج آگهی نخواهند داشت.

توجــــه::

طبق ماده ۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم مراجعه به دارائی جهت پرداخت دو در هزار سرمایه اولیه شرکت بابت حق تمبر الزامی است.

پلمپ دفاتر شرکت ظرف یک ماه از تاریخ ثبت شرکت الزامی است.

مدارک موردنیاز

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

1 – فرم تعیین نام و فرم مشخصات اعضاء

2 – سه نسخه امضاشده از اساسنامه شرکت سهامی خاص توسط کلیه سهامداران

3 – دو برگ اظهارنامه از حسابداری ثبت

4 – فتوکپی برابر اصل شده از شناسنامه و کارت ملی کلیه سهامداران و بازرسین

5 – گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای تمامی اعضای هیئت‌مدیره و بازرسین

6 – تنظیم اقرارنامه رسمی در دفترخانه اسناد رسمی به شرح ذیل:

مدیرعامل شرکت در شرف تأسیس هم‌زمان مدیرعامل شرکت دیگری را به عهده ندارد (ماده ۱۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت) اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل اشتغال به هیچ‌گونه شغل دولتی و ممنوعیت قانونی جهت عضویت در شرکت را ندارند (اصل ۱۴ قانون اساسی)

بازرسین هیچ‌گونه نسبت فامیلی نسبی و سببی با مدیران شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم را ندارند و یا خود و یا همسرشان از مدیرعامل یا مدیران شرکت حقوقی مقرری دریافت نمی‌کنند (ماده ۱۴۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت).

7 – ارائه گواهی پرداخت حداقل ۳۵% سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرق تأسیس در آنجا بازشده است.

8- ارائه مجوز در صورت نیاز به اعلام کارشناس ثبت شرکت‌ها.

مراحل ثبت موسسه غیر تجاری

صورت‌جلسه مجمع فوق‌العاده مؤسسه ………………….. ثبت‌شده به شماره ………………….. با حضور کلیه شرکا در محل مؤسسه تشکیل و نسبت به انحلال مؤسسه تصمیمات ذیل اتخاذ گردید: ………………….. به سمت مدیر تصفیه مؤسسه تعیین گردید.

آدرس مدیر تصفیه به نشانی تهران خیابان ………………….. تعیین گردید.

مدیر تصفیه اقرار به دریافت دفاتر و دارایی و اموال مؤسسه نمود.

شرکا به آقای ………………….. مدیر تصفیه وکالت می‌دهند تا شخصاً در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری حاضر و ذیل ثبت را امضاء نماید.

امضاء شرکا

مدارک لازم جهت انحلال مؤسسه:

فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا

آخرین روزنامه رسمی

درصورتی‌که مدیر تصفیه خارج از شرکا باشد فتوکپی شناسنامه ضروری است.

مراحل ثبت

روش و مراحل ثبت مؤسسه

نماینده یا وکیل قانونی موسسه برای ثبت آن پس از تهیه مدارک مربوطه به نحو ذیل اقدام می‌نماید:

1– مراجعه به واحد تعیین نام اداره ثبت شرکت‌ها با در دست داشتن اسناد و مدارک،‌ تأیید نام موسسه توسط مسئول تعیین نام که درروی فرم درج‌شده است.

2– تحویل مدارک به واحد پذیرش تأسیس اداره پس از تعیین نام و ورود اطلاعات در سیستم مکانیزه

3 – ارائه رسید به تاریخ مراجعه در واحد پذیرش اداره ثبت شرکت‌ها

4–مراجعه در تاریخ تعیین با ارائه رسید به قسمت اعلام نتیجه جهت مطابقت و تأیید صحبت اطلاعات درج‌شده در سیستم و تعیین کارشناس

5- کارشناسی شکلی و ماهیتی و بررسی عدم نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط در خصوص موضوع فعالیت و بررسی عدم سایر ایرادات، اقدام به تهیه پیش‌نویس آگهی تأسیس می‌شود.

6- در صورت نیاز به اخذ مجوز جهت موضوع فعالیت، نامه آن صادر می‌شود.

7- پس از تهیه پیش‌نویس، متقاضی می‌تواند نسبت به پرداخت کلیه حقوق ثبتی که در ذیل پیش‌نویس مشخص گردیده، از طریق بانک یا دستگاه POS مستقر در اداره و یا از طریق سایر شعب بانک ملی ایران به جدول حساب‌های بانکی مربوطه اقدام نماید.

8- متقاضی پس از پرداخت هزینه‌ها نسبت به اخذ امضا رئیس اداره یا معاون وی اقدام می‌نماید.

9- مفاد پیش‌نویس آگهی تائید شده جهت تکمیل امضا و گواهی ” ثبت با سند برابر است ” در دفتر ثبت شرکت‌ها ثبت گردیده و نسبت به اعطای شماره ثبت و شناسه ملی اشخاص حقوقی اقدام می‌گردد.

10- متقاضی نسبت به اخذ آگهی تأسیس از دبیرخانه اقدام نموده و نسخه اصلی آن را به نمایندهٔ روزنامه رسمی مستقر در اداره جهت پرداخت هزینه‌های چاپ و اخذ رونوشت برابر با اصل آن تحویل می‌دهد.

11- یک نسخه از آگهی تأسیس موسسه به واحد روابط عمومی مستقر در اداره ثبت شرکت‌ها جهت درج در روزنامه کثیرالانتشار تحویل و رسید اخذ می‌شود.

مدارک موردنیاز

مدارک لازم جهت ثبت مؤسسات غیرتجاری

1- اخذ دو نسخه تقاضانامه ثبت موسسه از اداره ثبت شرکت‌ها و تکمیل و امضا توسط شرکا.

2- تنظیم اساسنامه حداقل در ۲ جلد و امضای ذیل تمام صفحات توسط کلیه شرکا.

3- تنظیم صورت‌جلسه مجمع مؤسسین حداقل در ۲ نسخه.

4- تنظیم صورت‌جلسه مجمع مؤسسین حداقل در ۲ نسخه.

5- اخذ مجوز در رابطه با موضوع موسسه در صورت لزوم.

الف) حداقل وجود دو نفر شریک در موسسه الزامی است.

ب) قید سرمایه به هر میزان در موسسه مجاز می‌باشد.

ج) امضای مدیر شعبه و فتوکپی شناسنامه و قید محل سکونت درصورتی‌که شرکت شعبه داشته باشد الزامی است.

مراحل ثبت شرکت سهامی عام

قسمتی از سهام شرکت سهامی عام از طریق فروش سهام به غیرموسسان (مردم) تأمین می‌شود، سهام این نوع شرکت در بورس اوراق بهادار دادوستد می‌شود.

معمولاً سازمانی بورس شرکت‌هایی که دارای سرمایه و اعتبار بسیار قوی باشند را می‌پذیرند. مؤسسان در این شرکت‌ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به عموم مردم تأمین می‌کنند. در این شرکت‌ها می‌توان با فروش سهام در بورس مالکیت آن را به دیگران منتقل کرد.

با توجه به بیشتر بودن تعداد شرکا در این نوع شرکت‌ها، سرمایه‌های کوچک باعث ایجاد سرمایه‌های بزرگ در این شرکت‌ها می‌شود که انجام فعالیت اقتصادی سنگین را میسر می‌سازد. نقل‌وانتقال سهام در این نوع شرکت‌ها آسان است و محدود به رضایت دیگر سهامداران نیست.

لازمه انجام پروژه‌های بزرگ وجود شرکت‌های بزرگ با سرمایه‌های بیشتر هست. مدیران سرمایه حاصله را در جریان گردش صحیح اقتصادی قرار می‌دهد که هم موجب سود برای سهامداران و هم سبب رونق اقتصادی می‌شود.

سهامی عام نوع بخصوص و منحصر به فرار از شرکت‌های بزرگ می‌باشد که یکی دیگر از خدمات ثبت شرکت در مرکز مشاوره «کارا» هست. این شرکت‌ها اجازه فروش سهام به عموم رادارند و مردم هنگام پذیره‌نویسی به شعب بانک اعلام‌شده مراجعه و ورقه تعهد سهم را امضا و وجوه معین را به‌حساب شرکت واریز می‌نمایند.

شرکت‌های تعاونی شرکت‌هایی هستند که تمام یا حداقل ۵۱% سرمایه به‌وسیله اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرار گیرد و وزارتخانه‌ها سازمان‌ها شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت بانک‌ها شهرداری‌ها شوراهای اسلامی کشوری بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می‌توانند جهت اجرای بند ۲ اصل ۴۳ قانون اساسی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت مضاربه مزارعه مساقات اجاره به‌شرط تملیک بیع شرط فروش اقساطی و صلح اقدام به کمک در تأمین یا افزایش سرمایه شرکت‌های تعاونی نمایند بدون آنکه عضو باشند.

تعاونی‌های تولید شامل تعاونی‌های مربوط به کشاورزی دامداری دام‌پروری و پرورش و غیره تعاونی‌های توزیع شامل تعاونی‌هایی می‌شوند که نیاز مشاغل تولیدی یا مصرف‌کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به‌منظور کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها تأمین می‌نمایند.

مراحل تشکیل شرکت تعاونی

1-تعیین موضوع مناسب فعالیت شرکت با توجه به علاقه و توانمندی‌های متقاضیان و نیاز منطقه‌ای.

2-تعیین تعداد متقاضیان اولیه برای تشکیل تعاونی.

3-تنظیم و تقدیم درخواست تشکیل تعاونی به همراه معرفی سه نفر به‌عنوان هیئت مؤسس از میان اعضای اولیه و سپس تکمیل فرم کلیات پیشنهادی موردنظر و ارائه مدارک موردنیاز. (شامل تصویر شناسنامه هیئت مؤسس – تصویر مدارک تحصیلی و یا تجربی در ارتباط با طرح پیشنهادی – تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت).

4-دریافت موافقت‌نامه اولیه تأسیس تعاونی از اداره کل تعاون استان تهران یا ادارات تعاون شهرستان‌های ذی‌ربط برای تشکیل هر شرکت تعاونی، بدواً لازم است عده‌ای مرکب از حداقل 7 نفر متقاضی حائز شرایط قانونی مربوط جهت عضویت در آن، جلسه مجمع عمومی مؤسس را بر اساس مفاد ماده 31 و 32 قانون بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران تشکیل داده و سه نفر را از بین خود به‌عنوان هیئت مؤسس مأمور تمهید مقدمات تشکیل تعاونی ازجمله تهیه کلیات طرح پیشنهادی و اساسنامه، دعوت به عضویت افراد واجد شرایط و برگزاری اولین مجمع عمومی عادی (در صورت موافقت وزارت/ اداره کل تعاون با تشکیل تعاونی) نمایند.

هیئت مزبور پس از مطالعات و بررسی‌های کافی طرحی مشتمل بر توجیه ضرورت تشکیل تعاونی، اعلام تعداد و مشخصات داوطلبان اولیه عضویت (و مهارت‌ها و تخصص‌های آنان در تعاونی‌های تولیدی) نحوه تدارک سرمایه و دیگر امکانات موردنیاز برای تشکیل و شروع فعالیت تعاونی، قید میزان سهمی که هر عضو باید در جهت تأمین سرمایه شرکت (با تعیین مقدار لازم التادیه) خریداری نماید، اعلام نام بانک یا مؤسسه اعتباری که در نظر است اقدام به افتتاح حساب‌جاری در آن شود، شرح میزان و نحوه سرمایه‌گذاری و مشارکت وزارتخانه، سازمان و یا شرکت دولتی، وابسته یا تحت پوشش دولت، بانک‌ها، نهاد انقلاب اسلامی و یا تعاونی دیگر (درصورتی‌که واحدی از واحدهای مزبور قبول سرمایه‌گذاری و مشارکت نموده باشند تهیه نموده و ضمن معرفی نماینده تام‌الاختیار به وزارت/ اداره کل تعاون ارائه کند).

یکی دیگر از شرکت‌هایی که بعد از شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود در امور تجارتی مورد استقبال واقع می‌شود شرکت تضامنی است شرکت تضامنی ازجمله شرکت‌های شخصی محسوب گردیده و شخصیت شرکا نقش بسیار مهمی در این نوع شرکت ایفا می‌نماید.

شاید شما هم عنوان شرکت «تضامنی» را روی سردر مغازه‌های صرافی دیده باشید، خوب است بدانید که این قالب برای آن دسته از فعالیت‌های تجاری مفید است که صاحبان آن می‌خواهند اعتماد دیگران را به خود جلب کنند. به‌طورکلی در شرکت تضامنی حداقل ۲ نفر حضور دارند که این شرکت را تشکیل می‌دهند و پذیرفته‌اند که مسئولیت تضامنی داشته باشند. بنابراین درصورتی‌که دارایی شرکت برای تأدیه تمام قرض‌های آن کافی نباشد، هریک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت می‌شود.

در اسم شرکت تضامنی باید عبارت (شرکت تضامنی) و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود. درصورتی‌که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکرشده است عبارتی از قبیل (و شرکا) یا (و برادران) قید شود.

مراحل ثبت شرکت تضامنی

برای تشکیل این شرکت دو کار اصلی تنظیم شرکت‌نامه و ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها لازم است. اما خوب است بدانید که در کنار این دو مرحله مهم، باید به موضوع‌های دیگری هم هنگام ثبت شرکت تضامنی توجه داشته باشید.

برای تشکیل شرکت تضامنی باید حداقل دو نفر پیشقدم شوند. شرکای این شرکت لازم است عاقل، بالغ و رشید باشند؛ اما تاجر بودن آنان لازم نیست. علاوه بر اشخاص حقیقی که من و شما هستیم، اشخاص حقوقی مثل شرکت‌های دیگر هم می‌توانند به عنوان شریک یک شرکت تضامنی وارد میدان شوند.

– مشاوره با مرکز مشاوره کارا

– انعقاد قرارداد

– تهیه مدارک لازم

– امضاء اساسنامه و فرم های مورد نیاز

– طی نمودن مراحل اداری در اداره ثبت شرکت ها توسط وکلای مرکز مشاوره «کارا» (حداکثر زمان مورد نیاز 30 روز)

نکته : تعیین نام شرکت سریعتر خواهد بود

– آماده سازی مدارک و تحویل به مشتری

شعبه یکی از واحدهای یک شرکت است که می تواند فروشها و خدمات خود را در منطقه ای که ممکن است فاصله زیادی با مرکز اصلی شرکت داشته باشد، گسترش دهد. حدود و اختیارات و میزان استقلال یک شعبه با موافقت شرکت مادر تعیین می شود و مسئولیت حقوقی شعبه بر عهده شرکت اصلی (مادر) خواهد بود و اما در نمایندگی شخص حقیقی یا حقوقی مستقل مقیم ایران (لزوما لازم نیست شعبه ایران باشد) براساس قرارداد نمایندگی انجام بخشی از موضوع و وظایف شرکت خارجی را برعهده می گیرد بنابراین شخصیتی مستقل دارد و مسئولیت حقوقی نماینده برعهده خودش می باشد.

مرکز مشاوره «کارا» به عنوان نهاد فعال در زمینه ثبت و ایجاد شعبه و نمایندگی خارجی به صورت اختصاصی مدارک ذیل را به عنوان مدارک مورد نیاز ثبت شعبه بیان می کند:

1 – گواهی ثبت شرکت خارجی

2 – اساسنامه شرکت

3 – آخرین تغییرات شرکت ( در صورتی که تغییراتی در شرکت اصلی ایجاد شده باشد)

4 – آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت

5 – تنظیم وکالتنامه ای که طی آن به مدیر شعبه وکالت داده شده باشد که می تواند شعبه ای در ایران به ثبت برساند و حدود اختیارات مدیر شعبه نیز در وکالتنامه به تفصیل درج شده باشد.

تذکر (باتوجه به تجربیات ثبتی): کلیه مدارک فوق می بایست به تأیید سفارت ایران در کشور شرکت مذکور رسیده باشد.

مدارک مورد نیاز جهت شعب نمایندگی

1 – گواهی ثبت شرکت خارجی

2 – اساسنامه شرکت

3 – آخرین تغییرات شرکت(در صورتی که تغییراتی در شرکت اصلی ایجاد شده باشد)

4 – آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت

5 – ارائه قرارداد نمایندگی با شرکت خارجی

6 – کپی شناسنامه و کارت ملی ( درصورتی که نماینده شخص حقیقی باشد) و کپی مدارک ثبتی شامل روزنامه رسمی، اساسنامه، آخرین تغییرات ( در صورتی که شخصی حقوقی باشد).

ثبتی شامل روزنامه رسمی، اساسنامه، آخرین تغییرات ( در صورتی که شخصی حقوقی باشد). ثبت شعبه و ثبت نمایندگی در مواد آیین نامه ها ماده 1- شرکتهای خارجی که در کشور محل ثبت خود، شرکت قانونی شناخته می شوند، مشروط به عمل متقابل در کشور متبوع ، می توانند برای فعالیت در ایران در زمینه های زیر براساس مقررات این آیین نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی خود اقدام نمایند:

1 – ارایه خدمات بعد از فروش کالاها یا خدمات شرکت خارجی

2 – انجام عملیات اجرایی قراردادهایی که بین اشخاص ایرانی و شرکت خارجی منعقد می شود

3 – بررسی و زمینه سازی برای سرمایه گذاری شرکت خارجی در ایران

4 – همکاری با شرکتهای فنی و مهندسی ایرانی برای انجام کار در کشورهای ثالث

5 – افزایش صادرات غیرنفتی اسلامی ایران

6 – ارایه خدمات فنی و مهندسی و انتقال دانش فنی و فنآوری

7 – انجام فعالیتهایی که مجوز آن توسط دستگاه های دولتی که به طور قانونی مجاز به صدور مجوز هستند، صادر می گردد. از قبیل ارایه خدمات در زمینه های حمل و نقل ، بیمه و بازرسی کالا، بانکی ، بازاریابی و غیره . برای آشنایی بیشتر با آیین نامه ثبت شعبه و نمایندگی خارجی می توانید به مطلب آیین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی در پایگاه دانلود مراجعه نمایید.

«شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان»، شرکت یا موسسه خصوصی و یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و باارزش افزودهٔ فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود. و به عبارت دیگر شرکت دانش بنیان به شرکتی گفته می شود که از %1 تا %100 سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی و یا از 51 تا 100 درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه ها یا واحدهای پژوهشی باشد. در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از %50 باشد شرکت دانش بنیان خصوصی است و در غیر اینصورت شرکت دانش بنیان دولتی است.

آشنایی با انواع شرکت دانش بنیان

1- شرکت‌هایی که فقط اعضای هیئت‌علمی مالک آن هستند.

درصورتی‌که سهام دانشگاه کمتر از 50 درصد باشد،‌ شرکت دانش‌بنیان، شرکتی خصوصی است که باید تابع قانون تجارت باشد و در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شود.

2- شرکت‌هایی که دانشگاه‌ها نیز در آن مالکیت دارند.

درصورتی‌که سهام دانشگاه 50 درصد یا بیشتر باشد، شرکت دانش‌بنیان، شرکتی دولتی است.

چگونگی ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان

یکی دیگر از خدمات ارزنده و قابل‌توجه و همچنین تخصصی مرکز مشاوره «کارا»، ثبت شرکت در نوع شرکت دانش‌بنیان می‌باشد. می‌توان روند ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌اختصار این‌گونه بیان کرد:

دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی پس از تصویب امکان تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در آیین‌نامهٔ مالی و معاملاتی خود در هیئت‌امنا، می‌توانند شروع به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان نمایند. هر شرکت دانش‌بنیان به پیشنهاد تعدادی از اعضای هیئت‌علمی و تصویب دانشگاه یا واحد پژوهشی تأسیس خواهد شد و یا توسط دانشگاه و واحد پژوهشی به اعضای هیئت‌علمی پیشنهاد می‌شود.

زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان

  • انجام پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای.
  • ارائه خدمات تخصصی و مشاوره‌ای (خدمات علمی،‌ تحقیقاتی و فنی).
  • تولید محصولات با فناوری نوین (توسعه فناوری).
  • انجام خدمات نظارتی بر پروژه‌های پژوهشی، اجرایی و مشاوره‌ای.
  • ارایهٔ خدمات توسعهٔ کارآفرینی.
  • ایجاد مراکز رشد و خدمات ایجاد و توسعهٔ کسب‌وکار.
  • ارائهٔ خدمات توسعهٔ محصول جدید.
  • ارائهٔ خدمات ایجاد و توسعهٔ خوشه‌های کسب‌وکار.
  • تشخیص فرصت‌های کارآفرینی.
  • انجام خدمات توسعهٔ فناوری.
  • انجام خدمات ورود کسب‌وکارها به بازار بین‌الملل و جهانی کردن آن‌ها.
  • برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعهٔ کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی.

همین الان برای مشاوره با کارشناسان حرفه ای ما تماس بگیرید

021- 22654064

021-22654064

درخواست خودتان را جهت ارائه خدمات بالا از طریق فرم زیر ارسال بفرمایید